Bij hoeveel km buitenband vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

di 23 februari 2021, 13:04

Mijn fiets is inmiddels zo'n 5 jaar oud en ik heb nog nooit de buiten banden vervangen. Ik heb een X-caliber 9 met Bontrager Kovee wielen en Bontrager afmontage. Hiermee heb ik sinds dat ik Strava gebruik en dat is eigenlijk zo ongeveer meteen bij aanschaf zo'n 2.500 km mee gereden. Nu is met name de achterband al behoorlijk kaal aan het worden en ik merk dit ook met grip met als gevolg dat ik afgelopen zondag voor het eerst behoorlijk hard ben gevallen in een kleine afdaling (voorwiel gleed weg) en ik op mijn elleboog een flinke schaafwond heb. Dit was op de route Sint Oedenrode op het mooiste stukje van de route (die slingerklim / afdaling).

Ik zat al een tijdje aan nieuwe voor en achterbanden te denken, maar na de val wil ik echt nieuwe. Ik ben met name een mooi weer fietser dus hoef geen banden te hebben die met name bij modder goed zijn. Daarnaast zou het wel fijn zijn als ze op de huidige velgen passen.

Aangezien er zoveel aanbod is zie ik door de banden de perfecte banden voor deze fiets niet. Bontrager (buitenband) wil ik eigenlijk liever niet.
Tubeless heb ik ook naar gekeken, maar ik weet niet of dat wat is. Ik heb tot nu toe gekeken naar Maxxis, maar daar alleen al zijn zoveel types van dat ik niet zou weten welke het beste bij mij zou passen. Laatst was er ook een topic van andere merken (die niet overal verkrijgbaar waren), maar dat topic heb ik niet meer terug kunnen vinden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

di 23 februari 2021, 13:27

Enkele pagina's leesplezier: viewtopic.php?f=4&t=60917

Welke banden is heel persoonlijk, dus net wat je van een band verwacht. voor XC in NL heb je heeeeel veel mogelijkheden, dus welke voor jou het beste uitpakt is lastig in te schatten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

di 23 februari 2021, 13:32

Heel veel mensen zijn tevreden over WP banden. Zou gek zijn als dat voor jou een verkeerde keuze zou zijn.
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, en bijna alles is beter dan een afgereden band van 5 jaar oud ;)

Lees dat topic ff door, of iig de laatste 5 a 10 pagina's.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bram87
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Spectral EX

di 23 februari 2021, 15:35

hoewel ik niet denk dat een versleten voorband direct tot een crash zal leiden kan het geen kwaad om eens een nieuwe set te monteren.

'Vroeger' reed het gros op een Schwalbe Nobby Nic voorband en Schwalbe Racing Ralph achterband. Dat was (en is) volgens mij nog steeds een prima algemene combi.

Het merk is redelijk 'om het even' en maar net wat je mooi/betaalbaar/cool vindt. Ik ben persoonlijk wel Maxxis fan geworden zonder specifieke reden. Ze zaten op m'n nieuwe fiets, en het merk spreekt me aan.

Uitgaande van het gemiddelde gebruik van de gemiddelde mtb-er is de Maxxis Ardent een goede 'allround' band (voorop), eventueel een Maxxis Ardent Race achterop (het is niet ongebruikelijk om verschillende banden voor en achter te hebben).
De 'gemiddelde' breedte die in NL gebruikt wordt is 2.25 (schat ik in). Maar breder moeten de meeste velgen wel kunnen, tot 2.4.
Je hebt bij verschillende merken dan nog wat fancy materialen die beter anti-lek zijn, beter tubeless te maken, sterker karkas, enz. Ik zou eerst eens kijken welk model band je wil en dan druk maken over de eventuele compound/extra's.

Van andere merken naast Maxxis ken ik de ins en outs niet. Wat veel voorbij komt: Schwalbe Racing Ralph / Racing Ray, Continental CrossKing / X-King.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

di 23 februari 2021, 15:46

Bedankt voor de reacties tot dus ver en de link naar het banden review topic!
Plaats reactie