Agressieve stoffen icm carbon en lak?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

vr 5 maart 2021, 10:36

bert l. schreef:Kun je mooi ook ‘s avonds het geleerde in de praktijk brengen en je keukenprinses verrassen door haar te helpen met haar afwas.
Met dezelde borstel :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

vr 5 maart 2021, 10:42

bert l. schreef:
vr 5 maart 2021, 10:34
Water en zeep zijn ook alkalisch net als dasty, maar dan minder sterk. Voor de meeste klusjes aan de fiets is dat voldoende. Zeker in combinatie met een afwasborstel.
Kun je mooi ook ‘s avonds het geleerde in de praktijk brengen en je keukenprinses verrassen door haar te helpen met haar afwas.
Dasty is gewoon zeep, maar meer richting de professionele/industriële soort. De meeste huishoudelijke zeep is minder krachtig omdat de de gemiddelde huisvrouw [m/v] daar niet mee om kan gaan en er lekker met de handjes in gaat.
Dassenknuffelaar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

vr 5 maart 2021, 10:46

De gemiddelde fietser kan er ook niet mee omgaan en spoelt al het vet uit zn lagers :-{
De fietsenmaker is er blij mee...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 5 maart 2021, 16:33

Dennis74 schreef:
vr 5 maart 2021, 09:37
Freewheeler schreef:
vr 5 maart 2021, 09:23

Goede vraag! De tandwielen en kettingblad (niet de ketting) maak ik schoon met Dasty in een onvetterbakje (bak voor verfroller). Als je onhandig genoeg bent valt het bakje over de fiets die ernaast gestald staat :o

Verder ben ik voorzichtig met agressieve middeltjes op het frame.
Misschien “te” voorzichtig gezien deze vraag.
Dus jij haalt je kettingblad en cassette van je fiets om die apart in een bakje schoon te boenen?
Klopt! Wanneer de cassette en de kettingbladen zwart worden haal ik het er even af en maak ik het zo schoon. Ketting met een paar druppels ontvetter op een doek.
Juist om te voorkomen dat het de lagers en ketting in loopt.
Maar dus ook om te voorkomen dat het andere delen aan kan tasten zoals dus lak en carbon.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: American Eagle Atlanta 2.0, ninthwave, XX1

vr 5 maart 2021, 17:32

Ik pak een doek met remmenreiniger en tandvlos die langs de ketting.
En de ketting pak ik beet met een doek met remmenreiniger.

Niks aan de hand er wordt ook altijd wel panisch gedaan, je moet niet met thinner aan de slag natuurlijk en sticker remover. maar remmenrijniger of gewoon shimano bio spul geen probleem.

Als je nou iets niet moet doen is het wel dasty gebruiken dat gebruiken legio rijders, daar wordt je gouden sram ketting iig zilver van~!

Voor een wasbeurt gebruik ik hope shiftersh!t, dat is topspul en lekker goedkoop.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

vr 5 maart 2021, 21:30

Freewheeler schreef:
vr 5 maart 2021, 16:33

Klopt! Wanneer de cassette en de kettingbladen zwart worden haal ik het er even af en maak ik het zo schoon. Ketting met een paar druppels ontvetter op een doek.
Juist om te voorkomen dat het de lagers en ketting in loopt.
Maar dus ook om te voorkomen dat het andere delen aan kan tasten zoals dus lak en carbon.
Wow, dedication. Maar als je de boel een beetje bijhoudt dan zou dit toch niet nodig hoeven te zijn. Ik hoop dat je geen direct mount kettingblad want dat moet je ook elke keer je crank demonteren.
''Only dead fish go with the flow''
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

vr 5 maart 2021, 23:52

ThaSingleTrackMastah schreef:
vr 5 maart 2021, 10:36
bert l. schreef:Kun je mooi ook ‘s avonds het geleerde in de praktijk brengen en je keukenprinses verrassen door haar te helpen met haar afwas.
Met dezelde borstel :o
Yep, hoef je maar 1x mee te helpen. :-q

Doet me denken aan het geintje met de WC borstel.
Je haalt een nieuwe WC borstel en gooit 'm thuis meteen in de vaatwasser en zet dat ding aan, vervolgens wacht je gewoon tot je vrouw de vaatwasser leeg gaat ruimen.
Als het gegil enigzins bedaard is kom je ook effe kijken en merkt op dat 'ie daar altijd zo mooi schoon van wordt.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie